Gumiszakértő

Néhány szó a gumiabroncsról és használatáról

A gumiabroncs, amely a jármű és az út közötti kapcsolatot biztosítja, a gépjármű egyik legfontosabb, biztonságot is meghatározó alkatrésze; biztosítja ugyanis:

  • az útegyenetlenségek kiegyenlítését,

  • a vonó- és fékezőerő átvitelét,

  • a haladási irány fenntartását, megváltoztatását.

Kiválasztása, szerelése, használata, kezelése és tárolása ezért különleges odafigyelést igényel.


A gumiabroncsok kiválasztása

  1. Vásárláskor vegye figyelembe a gépjármű gyártójának előírásait, ajánlásait, valamint a hatóságok által történő műszaki jóváhagyás feltételeit! Figyeljen a gumiabroncs terhelhetőségére, és legnagyobb sebességére utaló, a gumiabroncs oldalfalán található indexekre! Figyelem! Sebességnövekedés esetén csökken a gumiabroncs terhelhetősége.

    Sebesség index
    Terhelési index
  2. Amennyiben a jármű gyártója által előírt "elsőszerelésű" gumiabroncsoktól eltérő méretű abroncsokat kíván felszerelni, vásárlás előtt kérje ki szakember véleményét! Figyelem! Gyári szereléstől eltérő méretű keréktárcsa vagy gumiabroncs felszerelése jármű átalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá.

  3. Ha gépkocsija ABS vagy ASR berendezéssel van felszerelve, vagy 4 x 4-es, meghajtású, és az első-hátsó tengelyekre eltérő méretű gumiabroncsokat kíván felszerelni, figyeljen a legördülési kerületre, olvassa el figyelmesen az abroncs- és/vagy a járműgyártó ajánlásait!


A gumiabroncsok szerelése

  1. Új gumiabroncsok felszerelése előtt ellenőriztesse futóművét, lengéscsillapítóját, és kormányművét. A gumiabroncsok felszerelését kizárólag szakműhelyben végeztesse! Gumiabroncsok cseréje esetén kérje a szelepek cseréjét is, valamint a kerekek statikus és dinamikus kiegyensúlyozását! Szabaduljon meg a régi ólomsúlyoktól! Figyelem! Új abroncsokat ajánlatos mindig hátulra helyezni, függetlenül attól, hogy az első kerekek a kormányzottak, vagy netán hajtottak is.

  2. Leszerelt és később visszahelyezendő gumiabroncsok cseréjekor a kerekek vagy abroncsok helyzetét meg kell jelölni.


A gumiabroncsok használata

  1. Ellenőrizze rendszeresen a gumiabroncs nyomását, állapotát és futófelületi mintázatának magasságát, amelynek a hatósági előírások szerint a kopásjelző mintaárokban mérve, legalább 1,6 mm-nek kell lennie. Javasoljuk, hogy a vízre felúszás (aquaplaning) elleni védelem, valamint a fékezési tulajdonságok megőrzése érdekében, a gumiabroncsokat már a minimális mintázati magasság elérése előtt cserélje le. Nyári abroncsoknál 2 mm, téli abroncsoknál 4 mm, széles (/65-ös, vagy annál kisebb keresztmetszeti arányú) abroncsoknál 3 mm mintaárok magasság elérése már veszélyezteti a biztonságos járművezetést.

  2. A gumiabroncs sérülése vagy öregedése idő előtt indokolttá teheti a cserét.

  3. A kerekeket a nagyobb futásteljesítmény és az egyenletes kopás érdekében ajánlatos 10 000 km-enként megcserélni. Figyelem! A kerekek megcserélésénél már elavult az a szabály, hogy csak azonos oldali gumiabroncsokat szabad cserélni (elölről hátra vagy fordítva). Nem tiltott, sőt a gyártók által kifejezetten ajánlott az oldalankénti gumiabroncs csere is (balról jobb oldalra és fordítva), mivel így megelőzhető vagy kiegyenlíthető a gumiabroncs rendellenes kopása. Különös figyelmet igényelnek azonban a meghatározott forgási irányú gumiabroncsok, mert oldalcsere esetén a felnire szerelt abroncsot át kell szerelni. A kerekek megcserélésekor ajánlott a keréktárcsák és gumiabroncsok fokozott ellenőrzése, a kerekek kiegyensúlyozása.

    Figyelem! A kerekek cseréjével forduljon szakműhelyhez!


    Menetirány

    Oldalankénti csere esetén figyelembe vehető az alábbi - gépkocsi hajtásától függő - átszerelés.


    Menetirány 3x
  4. Fordítson különös figyelmet a gumiabroncsok levegőnyomására, amely általában 0,2 barral több kell, hogy legyen téli abroncsnál, mint az azonos méretű nyári abroncsé. Figyelem! Akár kisebb, akár nagyobb az abroncsokban uralkodó nyomás az előírtnál, drasztikusan csökken az abroncsok élettartama, a menetteljesítmények pedig jelentősen leromlanak.

  5. Nyáron használjon nyári, télen pedig téli gumiabroncsot! Téli körülmények között a nyári gumiabroncs lényegesen rosszabbul teljesít!

  6. Ne használjon egyidejűleg nyári és téli abroncsot!

  7. Télen alkalmazzon acél keréktárcsákat! Figyelem! A könnyűfém tárcsák könnyen sérülhetnek a jeges, hóval betakart, latyakkal telt kátyúkban, ráadásul gyorsabban korrodálhatnak.

  8. Lehetőleg a nyárival azonos szélességű téli gumiabroncsot válasszon! A széles abroncsnak nagyobb a kormányzási pontossága és a kanyarstabilitása, jobbak a biztonságot előtérbe helyező menettulajdonságai.

  9. Téli mintázatú gumiabroncs felszerelésekor, ha annak sebességhatára kisebb a jármű legnagyobb sebességénél, a jármű vezetője által biztosan és folyamatosan észlelhető helyen a gumiabroncs megengedett sebességére utaló feliratot kell elhelyezni!


A gumiabroncsok kezelése, tárolása

  1. Éles tárgyaknak ütközve, kátyúkba hajtva, vagy járdára való felállásnál a keréktárcsa és a gumiabroncs könnyen megsérülhet, sokszor azonnal nem észlelhető sérüléseket szenvedhet. Figyelem! Rendszeresen ellenőrizze, hogy gumiabroncsain nincs-e sérülés, kitüremkedés vagy belefúródott idegen tárgy! Amennyiben a megszokottól eltérő zajt, rázást, úttartást, kormányhúzást észlel, azonnal forduljon szakműhelyhez!

  2. Tömlő nélküli (tubeless) gumiabroncsba nem ajánlott tömlőt szerelni.

  3. A szakszerű tárolás minimálisra csökkenti a gumiabroncs öregedését.

  4. Keréktárcsára szerelt gumiabroncsoknál a tárolást függesztve, vagy egymásra fektetve kell végezni.


    Kerékre szerelt gumiabroncs
  5. Leszerelt gumiabroncsokat állítva kell tárolni, és időnként forgatni kell.


    Leszerelt gumiabroncsok
  6. Több hónapos tárolás esetén a gumiabroncs nyomását csökkentsük felére!

  7. Tárolás: 5-20 ºC között, hőforrástól min. 1 m távolságra. A gumiabroncsokat ne érje zsír, lakk, üzemanyag vagy hasonló károsanyag. Óvjuk a közvetlen napsugárzástól, a magas UV sugárzású mesterséges fényforrástól, a tömény oxigéntől és ózontól!

  8. A gépjármű hosszabb idejű leállítása előtt, amennyiben a kerekek a járművön maradnak, a gumiabroncsok levegőnyomását növeljük 0,5 barral, vagy bakoljuk fel a járművet!


A defektmentes abroncsokról

Az utóbbi években a világ nagy autógyártói közül egyre többen hanyagolni kezdik a hagyományos pótkereket, és új, az eddiginél praktikusabb megoldás kivitelezésére szólítják fel a gumiabroncs-gyártókat. A lényeg, hogy a jövőben olyan abroncsok kerüljenek a gépkocsira, amelyek mellett nem kell pótkerék, ugyanakkor egy defekt esetén – csökkentett tempóban – tovább lehessen haladni. A meghosszabbított mobilitási igényre a különböző nagy gumiabroncs-gyártók különféle módon reagáltak. A mobilitás fenntartására a Continental két különböző technikai megoldással lépett a piacra.

Az első egy támasztóprofilos (erősített oldalfalú) biztonsági abroncs, az úgynevezett "Self Supporting Runflat Tyre" (SSR) abroncs, a második a Conti támasztógyűrűs (fémgyűrűs) biztonsági abroncs, vagyis a "Conti Supporting Ring (CSR) abroncs. Mindkét esetben elkerülhetetlen egy, a "gumiabroncs nyomásvesztésére figyelmeztető rendszer" (Tyre Pressure Monitoring System = TPMS) beépítése, amely nélkül "defekttűrő" abroncsok nem szerelhetők fel. A berendezés figyelmezteti a vezetőt, ha a gumiabroncs nyomása egy meghatározott érték alá csökken. Két megoldás terjedt el: az egyik esetben a gumiabroncsba épített szenzor közvetlenül, folyamatosan méri a nyomást, és továbbítja azt, a vevőegység felé. A TPMS, amelyet kényelmi rendszernek is neveznek, igen precízen megkülönbözteti a szokásos nyomáscsökkenést és a gumidefektet. Minden keréken egy – utólag is beépíthető – szeleppel ellátott, a kerékkel együtt forgó modul méri az abroncs nyomását és hőmérsékletét, amely értékeket nagyfrekvenciás rádiójelként sugároz a TPMS-felé. A másik megoldásnál az ABS közvetít, miszerint érzékeli a csökkenő levegőnyomás következtében kisebb gördülési átmérőn futó defektes kerék megváltozott szögsebességét. Jelenleg antagonisztikus ellentét van a defekttel megtehető távolság és a kényelem iránti igény között. A BMW például, azzal tűnik ki, hogy elfogad egy kb. 150 km-es, defekttel megtehető távolságot, ha egyidejűleg magas szintű kényelem biztosítható a járműben utazók számára. A Daimler Chrysler (DC) 50 km-es távolságról, a Porsche 200 km-ről beszél. A legtöbb autógyár ugyanakkor még kivár az igények meghatározásával.

A két technikai megoldás közül a Self Supporting Runfl at Tyre (SSR) az egyszerűbb, ez terjedt el leginkább. A Bridgestone-nal közösen kialakított, un. SSR gumiabroncs oldalfalai olyannyira erősítettek, hogy defekt esetén is lehetővé teszik a biztonságos továbbhaladást. Az új gumiabroncs felszerelhető valamennyi kereskedelmi forgalomban kapható hagyományos, szabványos keréktárcsára. Defekt esetén max. 80 km/h-s sebességgel, max. 80 km-es távolságra lehet vele tovább haladni. A 4 SSR gumiabroncs könnyebb, mint 5 normál abroncs. Egy jól "szerszámozott" gumisműhelyben könnyen fel- és leszerelhető. Használata esetén nincs szükség pótkerékre. Az SSR abroncs lényege, hogy belül, mindkét oldalon egy-egy félhold alakú támasztóbetét van, amely defekt esetén (gyors nyomásvesztéskor) megakadályozza, hogy az abroncs oldalfalai becsípődjenek a kerékpánt és az úttest közé, amely legtöbbször az abroncs azonnali tönkremeneteléhez vezet, és igen könnyen baleset okozója lehet. Csak olyan járműveket szabad felszerelni SSR gumiabronccsal, amelyeket erre alkalmassá tettek, vagyis beépítették az "gumiabroncs nyomásvesztésére figyelmeztető rendszert". Fontos tudni, hogy defektes SSR gumiabroncsokat nem szabad javítani. Igen rövid útszakaszt kivéve, nem szabad a járműre SSR és hagyományos abroncsot vegyesen szerelni - még tengelyenként sem -, miután a normál abroncs nem rendelkezik a többi kerék szükséghelyzeti továbbhaladási tulajdonságával.


Normál gumiabroncs
SSR gumiabroncs